Sunday, September 21, 2014

Divergentni (Divergent) - prva knjiga trilogije Divergentni (Divergent trilogy) - prikaz knjige (book review)

Tris (Beatris) živi u razorenom distopijskom Čikagu, u kojem je mir uspostavljen podelom grada na pet frakcija. Frakcije su: Nesebični (u kojima je Tris rođena i koji rukovode gradom), Miroljubivi, Neustrašivi, Učeni i Čestiti, a postoje i otpadnici koji su izbačeni iz frakcija, ili nisu uspeli da se priključe frakcijama koje su izabrali. Priča počinje na dan kada Tris (16 godina) ide na test sklonosti koji će joj pomoći da donese odluku da li da ostane u Nesebičnima, ili da promeni frakciju (društvo u kojem živi se rukovodi pravilom "Frakcija pre krvi") na ceremoniji odabira koja se održava narednog dana. Rezultati koje Tris ostvaruje na testu pokazuju da je ona divergentna, odnosno da pokazuje sposobnosti koje odgovaraju i Učenima i Nesebičnima i Neustrašivima (opasno je biti divergentan pošto se takvi pojedinci eliminišu iz društva, tako da se njeni rezultati menjaju da pokazuju sklonost samo prema Nesebičnima). Tris je zbunjena i uplašena saznanjem o svojim rezultatima, ali ne sme nikog da pita šta to zaista znači biti divergentan. Na ceremoniji odabira odlučuje da promeni frakciju i odlazi u Neustrašive, dok njen brat bira Učene (što jako pogađa njihove roditelje, koji su jedni od vođa Nesebičnih). Da bi postala pripadnik Neustrašivih Tris mora da prođe rigoroznu obuku (samo deset polaznika će postati pripadnici Neustrašivih, ostali će postati otpadnici) u kojoj se na početku baš i ne snalazi, tako da prvi deo jedva prolazi. U drugom delu obuke njene divergentne sposobnosti joj daju prednost nad ostalima (koji je sada vide kao opasnu konkurenciju, a neki žele i da je eliminišu), a njenu različitost uočava i njen instruktor Četiri (Tobajas), koji počinje da razvija i osećanja prema njoj. Izvan dešavanja u Neustrašivima, Učeni pokušavaju da Nesebične prikažu nesposobnim za vođenje gradom i žele da preuzmu kontrolu nad njim uz pomoć Neustrašivih i razvijaju poseban serum da bi ostvarili svoje ciljeve. Tris uspeva da postane Neustrašiva i uspešno završava svoju obuku, ali je prinuđena kao i svi članovi njene nove frakcije da primi serum. Učeni koriste serum da kontrolišu Neustrašive i aktiviraju ih da napadnu Nesebične, ali na Tris serum ne deluje pošto je ona divergentna. Ona pokušava sa spasi svoje roditelje iz situacije u kojoj njena nova frakcija napada njenu staru frakciju. Serum ne deluje ni na Tobajasa. Tris i Tobajas na kraju uspevaju da zaustave napad Neustrašivih na Nesebične, ali će Tris u borbi izgubiti oba roditelja.

Trilogija Divergentni je prema mišljenju bloga Hangar knjiga jedan od najboljih distopijskih serijala. Način na koji se Tris nosi sa stvarima koje joj se događaju je fascinantan. Knjiga je toliko napeta i uzbudljiva da prosto uvuče čitaoca u ovoj distopijski svet, a Tris utiče da vam se samopouzdanje znatno popravi i da se lakše suočavate sa svim životnim problemima.

Izdavač ove knjige u Srbiji je izdavačka kuća Urban Reads. Problem sa izdanjima ove izdavačke kuće je taj što je papir na kojem je štampana knjiga je izuzeno tvrd, a sama knjiga je jako kruta, mada najveći problem predstavlja to što je tekst poravnat samo sa leve margine što jako nervira prilikom čitanja (to je popravljeno tek kod treće knjge "Odani" iz ovog serijala ).

Više o Veroniki Rot (Veronica Roth), autorki ovog serijala možete naći na njenom sajtu: www.veronicarothbooks.com.

U narednim postovima na ovom blogu biće prikazane i ostale knjige iz ovog serijala: "Pobunjeni" i "Odani", kao i film "Drugačija" (koji predstavlja ekranizaciju knjige Divergentni).

Ocenu koju blog Hangar knjiga daje za ovu knjigu je: 4.8/5