Tuesday, October 14, 2014

Čuvar sećanja (The Giver) - prikaz knjige (book review)

Orginalni naslov knjige: The Giver
Autor: Luis Lauri (Lois Lowry) - zvanični sajt: www.loislowry.com
Izdavač u Srbiji: Čarobna knjiga (www.carobnaknjiga.rs) - napomena: knjiga je rasprodata

Džonas nas uvodi u savršen svet Zajednice u kojoj živi i u kojoj vlada opšte blagostanje. U Zajednici su svi sigurni i savršeno organizovani (nema: ratova, gladi, osećaja bola i straha, ali nema više ni osećanja, niti boja pošto ih ljudi više ne vide). Život se odvija skoro programirano i potpuno kontrolisano prema strogo propisanim pravilima. Drugačiju stranu Zajednice počinjemo da otkrivamo tek kada Džonas prelazi u 12. godinu i kada na ceremoniji zajedno sa drugom decom njegovog uzrasta dobije zanimanje koje je odabrano za njega. Odlučeno je da on postane čuvar sećanja (najprestižnije od svih zanimanja), ali biva obavešten da to podrazumeva i ogromnu količinu bola i obuku koju niko ne razume. Tokom obuke on direktno i bukvalo dobija sećanja od trenutnog cuvara sećanja o tome kako je život ranije izgledao (mnogo pre uspostavljanja sistema zajednica), tako da se kroz secanja suočava sa: bojama, opekotinama, snegom, bolom, gladi, ubistvima, mučenjima, ljubavlju i svim drugim stvarima koje više ne postoje u svakodnevnom životu Zajednice. On takođe postoje svestan šta je sve moralo biti oduzeto ljudima, da bi živeli u "blagostanju" u kojem žive. Iako je osetio ružnu stranu osećanja i spoznao bol, smrt i glad Džonas je upoznao i lepa osećanja i počinje da misli da bi svi trebalo da ih iskuse i da niko nema pravo da im to iskustvo oduzme. Ključan momenat je kada Džonas shvati da je ceremonija "oslobađanja" zapravo ubijanje ljudi (starih, novorođene dece sa nedostacima ili osoba sa tri prekršaja) i da ljudi koje je sprovode nisu svesni šta zapravo rade, da zapravo nisu svesni ničega bitnog u životu.

Knjiga Čuvar sećanja (The Giver) je poslednjih meseci jako aktuelna pošto je snimljen film po ovoj knjizi. Roman pripada danas jako popularnom antiutopijskom/distopijskom žanru. Neka od glavih pitanja koja pokreće ova knjiga su:
- da li je moguće da ljudi žive u savršeno uređenoj sredini, odnosno šta bi trebalo sve kontrolisati i ukinuti da bi se to postiglo;
- da li bi život u takvoj zajednici, zaista bio život, ili samo preživljavanje po zadatom obrascu bez mogućnosti izbora.
Bilo bi dobro da ovu knjigu pročitaju oni koji se zalažu za ograničavanje građanskih sloboda i oni koji misle da je razvoj, napredak i blagostanje jedino moguće u krutoj i prema strogim pravilima organizovanoj državi, što skoro uvek uključuje i veću ili potpunu kontrolu građana.

Serijal Čuvar sećanja se sastoji od četiri knjige. Čarobna knjiga je izdala samo prvu knjigu u ovom serijalu, ona je rasprodata i ne može se naći u knjižarama. Ostali naslovi u serijalu su: Gathering BlueMessengerSon.

Ocenu koju blog Hangar knjiga daje za ovu knjigu je: 3.8/5